Dažnam žinoma, kad Lietuvos rašytojų kūryboje netgi giliu sovietmečiu prasiskverbdavo sovietinės sistemos kritikos žiupsnių ar patriotinių minčių. Pavyzdžiui, Justino Marcinkevičiaus 1977 m. parašytos eilės: „Ašara Dievo aky, / Lietuva, ką tu veiki? / Nieko tavęs neprašau, / Tik nenutildama šauk…“. Tai galima laikyti tiesioginiu priešinimusi sovietiniam režimui, nepriklausomybės žadinimu. Tačiau priešintasi ir kitaip.
Modernistinis/avangardinis priešinimasis
Raudonas ir žalias,
Kuprotas kaip krabas
Pašoka į viršų
Lietuviškas kraštas
(Sigitas Geda, „Pėdos“. 1966 m.)
Rašytojai pasipriešino sovietiniam režimui prozos ir poezijos modernumu. Literatūros kritikų Mindaugo Kvietkausko, Rimanto Kmitos teigimu, literatūra pradėjo nepaklusti socialistinio realizmo kanonui nuo maždaug septinto dešimtmečio vidurio ir tai labiausiai matoma poetų S. Gedos, J. Vaičiūnaitės, T. Venclovos, M. Martinaičio, V. Bložės, taip pat prozininkų R. Granausko, J. Apučio kūryboje. Jų kūryba „paplovė sovietmečio štampus ir literatūrinę puskalbę, sukūrė intensyvią septintojo devintojo dešimtmečio kūrybinę atmosferą“.
Anot R. Kmitos, iki maždaug septinto dešimtmečio socialistinis realizmas kūryboje nebuvo kvestionuojamas ir modernus menas buvo traktuojamas kaip dekadentinis. Tai, kad tuo metu buvo krypstama į lyriškumą, subjektyvumą S. Nėries, P. Širvio ir E. Mieželaičio kūryboje, bei Čiurlionio kūrybos ir liaudies folkloro pripažinimas – svarbūs žingsniai modernėjimo link. Tačiau kur kas svarbesnis literatūros modernėjimui buvo laikotarpis, prasidėjęs nuo maždaug 1965 m., iškilus naujai rašytojų, ypač poetų, kartai.
S. Gedos poezijoje jungiamas modernizmas ir misticizmas tiesiogiai kontrastavo su socialistiniu realizmu. Gana primityvi, ekspresionistinė, netgi siurrealistinė poeto kūryba, paremta liaudies folkloru, neatitiko racionalaus sovietinio diskurso. V. Bložė taip pat atnaujino poeziją: monologas jo kūryboje pakeistas polifonija, skleidžiamos psichoanalizės, kolektyvinio sąmoningumo idėjos. Vyraujantys motyvai – tuštuma, išnykimas, mirtis, groteskas, tyla, nesuderinama su šviesiu socialistiniu rytojumi. Groteskas, pagrindinė M. Martinaičio poezijos inovacija, buvo naudojamas remiantis liaudies folkloru, bet kartu išryškino neigiamus istorinius, socialinius pokyčius. Kita vertus, išskiriami ir kiti poetai, pateikę alternatyvą sovietiniam diskursui: T. Venclova, J. Juškaitis, J. Vaičiūnaitė, V. Šimkus. Jie modernizavo poeziją Vakarų Europos ir Rusijos modernizmo pagrindu, stengėsi eiliuoti griežtai, vengė spontaniškumo.
Ekskursas. Gal atgimimas iš Čekijos?
Modernėjimo tendencijų, patriotinės minties, sovietinės kritikos atsiradimui literatūroje įtakos turėjo 7-8 dešimtmečių, ypač Prahos pavasario, įvykiai. Literatūros tyrinėtojas Kęstutis Nastopka pažymi, kad 1972 m., praėjus keleriems metams po Prahos pavasario, atsirado kelios itin stiprios knygos: J. Juškaičio „Mėlyna žibutė apšvietė likimą“, S. Gedos „26 rudens ir vasaros giesmės: eilėraščiai“, T. Venclovos „Kalbos ženklas“ ir kitos. Šie rinkiniai neįtiko valdžiai, poetai buvo kaltinami socialistinės tikrovės stoka. Taip pat ir J. Marcinkevičiaus kūryboje po 1968 m. galima atrasti laisvės troškimo, sovietinės visuomenės kritikos. Anot daugumos literatūros kritikų, po Prahos pavasario poezija tarsi depolitizavosi. Imta vis labiau kalbėti dalykus, nepriklausančius nuo socialinės tikrovės.
Kita vertus, gal net dar ankstesni įvykiai turėjo įtakos rašytojų sąmoningumui. Nesutariama dėl 1956 m. įvykusio Sovietų Sąjungos Komunistų partijos suvažiavimo svarbos. Jo metu pasmerktas Stalino asmenybės kultas. Baigėsi masinės represijos, prasidėjo reabilitacijos bylos, politiniai kaliniai ir tremtiniai grįždavo iš lagerių. Po Stalino kulto pasmerkimo, anot literatūrologo Vytauto Kubiliaus, „imama toleruoti lietuvių kultūrą: leidžiamas Čiurlionis, liaudies meno albumai, Baltrušaitis, kitaip žiūrima į kultūros palikimą“. Tačiau, kita vertus, sustiprėja ir cenzūra: 1956 m. Vėlinių paminėjimas perauga į demonstraciją, kurią numalšina milicija, netrukus sustabdomas kai kurių leidinių spausdinimas, pavyzdžiui, almanacho „Kūryba“, 1959-1961 m. iš Vilniaus universiteto šalinami Lietuvių literatūros katedros dėstytojai.
„Ką norėjo, tą šnekėjo“
Masiniai renginiai buvo dar kitoks pasipriešinimo būdas. Itin svarbūs buvo dar giliu sovietmečiu atlikti „kultūriniai žygiai“, t. y. poezijos skaitymai, organizuoti aktoriaus, poezijos skaitovo Laimono Noreikos bei nuo maždaug 1982 m. Mokslininkų rūmuose vykę renginiai.
Laimono Noreikos organizuotų poezijos skaitymų metu žmonės netgi iš atokių Lietuvos vietovių, galėjo susipažinti su poetų ir rašytojų kūryba. Buvo skaitoma Maironio, Vinco Mykolaičio-Putino, V. Mačernio, J. Marcinkevičiaus, M. Martinaičio ir kitų poetų kūryba. Anot lituanistės Vandos Zaborskaitės, „kai pats Justinas ar Laimonas skaitydavo, tai žmonės su ašaromis klausydavo. Kviesdavo jį ir jis važiuodavo į visokias užkampio mokyklas, kur klausė netgi žmonės iš provincijos“. Anot Broniaus Genzelio, buvo atliktas „neįtikėtinas kultūros žygis“ supažindinant Lietuvos žmones su kūryba tų autorių, kurie pažerdavo kritikos sovietinei sistemai.
Kiti svarbūs simboliniai renginiai buvo surengti literatūrologų mokslininkų rūmuose. Literatūros kritikai nuo maždaug aštunto dešimtmečio pabaigos rengė rašytojų kūrybos vakarus bei gimimo metinių paminėjimus. Šie renginiai, anot literatūrologo Juozapo Girdzijausko, buvo reikšmingi nepriklausomybės idėjų žadinimui, nes pristatomų autorių kūryboje atrandama sovietinės kritikos. Apskritai valdžia nebuvo patenkinta tais renginiais, nes „ten kas ką norėjo, tą ir šnekėjo“. Ypač svarbus įvykis buvo susirinkimas, skirtas rašytojo Vinco Krėvės-Mickevičiaus literatūriniam ir moksliniam palikimui aptarti, kadangi V. Krėvės kūryba bent jau sovietmečio pradžioje buvo draudžiama. Kiti reikšmingi vakarai buvo skirti Vinco Mykolaičio-Putino, B. Sruogos, Šatrijos Raganos gimimo metinėms paminėti. Per vakarą, skirtą Maironio 125-osioms gimimo metinėms, Lietuvos himną giedojo netgi kompartijos atstovai.
Antisovietiniai diskusijų klubai
Sąjūdis buvo brandinamas ir uždaresniuose susibūrimuose, kurie buvo svarbūs pačių rašytojų, lituanistų sąmoningumo formavimuisi. Dalis jų vėliau buvo išrinkti Iniciatyvinės grupės nariais.
Anot B. Genzelio, „daugelis Lietuvos kultūros žmonių galvojo apie tautos kultūros išsaugojimą, ateities perspektyvas“. Susirinkti tokiems svarstymams gera proga buvo gimtadieniai, vardadieniai, naujai išleista knyga. Vienas būrelis buvo susijęs su Vinco Mykolaičio-Putino vardu. Tą vienminčių branduolį sudarė iš Vilniaus universiteto Lietuvių literatūros katedros pašalinti dėstytojai bei jų mokiniai. Ši grupelė rinkosi maždaug nuo 1967 m.; būrelio siela – lituanistė Irena Kostkevičiūtė. Kiekvienais metais sausio 6 d. ir birželio 7 d. (Putino gimtadienio ir mirties metinių proga) buvo rengiami susirinkimai, lankomas rašytojo kapas Rasose. Po kapinių keliauta į I. Kostkevičiūtės ar V. Zaborskaitės butą, kur nagrinėta Putino kūryba, dalytasi prisiminimais apie literatūros klasiką bei su ja susijusius įvykius.
Vienas ankstyvesnių diskusijų klubų, taip pat pasižymėjusių antisovietiškumu, buvo susijęs su Jokimaičių šeima (Pranutė Aukštikalnytė-Jokimaitienė buvo lietuvių tautosakos tyrinėtoja, Gediminas Jokimaitis – poetas). Šiam ratui priklausę rašytojai, poetai, lituanistai, kunigai. Nors diskusijos buvo dažniausiai pasaulėžiūros, religijos, kultūros temomis, tačiau nevengta ir politinių temų.
Pedagoginiame universitete savotiškas diskusijų klubas buvo “Poezijos rudenys”, vykę nuo maždaug 1973 m. Be studentų, skaičiusių poeziją, dalyvaudavo ir pripažinti poetai. Tokie renginiai, kaip prisimena literatūros kritikas K. Nastopka, „virsdavo galiausiai neformaliais pokalbiais, kur visi šnekėdavo gana nevaržomai ir atvirai“. Žmonės, dalyvavę tokiose diskusijose, buvo gana priešiškai nusiteikę sovietinio režimo atžvilgiu. Vėliau Pedagoginio universiteto Sąjūdžio grupė buvo tarsi „Poezijos rudenų“ tęsinys, nes grupei priklausė tie, kurie prisidėdavo prie skaitymų organizavimo.
Diskusijos klubu galima laikyti ir Lietuvos literatūros istoriko, senosios lietuvių literatūros ir kultūros tyrinėtojo Jurgio Lebedžio organizuotus kraštotyros žygius, kurie vykdavę 6-7 dešimtmetyje. Grupė lituanistų kiekvieną savaitgalį eidavo į gamtą. Be žvejojimo, keliavimo po visą Lietuvą per pietus susikurdavo laužą ir kartu, anot J. Girdzijausko, iš lituanistų tapdavo politikais. Aptardavo, kas dedasi Vilniuje, Lietuvoje, pasaulyje, kalbėdavo apie draudžiamų tuo metu rašytojų kūrybą: Aistį, Aleksandravičių, Krėvę, Čiurlionį, Brazdžionį.
Atgimimas – įvairialypis; galima atrasti daug jo priežasčių. Kalbant apie rašytojus, atgimimas užčiuopiamas jų kūryboje: tiesiogiai per patriotinių idėjų sklaidą ir sovietinio režimo kritiką bei netiesiogiai – per modernistinių srovių atsiradimą. Politiniai 6-7 dešimtmečių įvykiai, simboliniai renginiai, diskusijų klubai – rodos, apie tai ir verta kalbėti. Tačiau kas iš šių aprašytų procesų turėjo daugiausiai reikšmės atgimimui ir apskritai ar atrasta nors viena galutinė priežastis? Galima teigti, kad sovietinė sistema buvo skaldoma modernistiniais sąjūdžiais literatūroje – juk taip buvo plečiamos socialistinio realizmo ribos. Tačiau iš kur tie modernistiniai sąjūdžiai? Galų gale atgimimui, rodos, reikšmingi ir simboliniai įvykiai bei diskusijų klubai. Tačiau kaip atsirado patys klubai ir ar jie patys nebuvo tik mažutė jungtis tarp atgimimo ir …? Jei ne didžiąsias, tai bent jau mažąsias grandis, viliuosi, pavyko aprašyti.
Sigita Stankevičiūtė