„Maištas“, 23-iasis „Post Scriptum“ numeris.

Už paramą dėkojame Europos Parlamento nariui Algirdui Saudargui.

Redakcijos žodis

Abiturientė Geistė Jurgaitytė, „Maišto“ numeriui skirto iliustracijų konkurso laureatė.

Autorė – abiturientė Geistė Jurgaitytė, „Maišto“ numeriui skirto iliustracijų konkurso laureatė.

„Savo esybės gelmėse, ne tik žodžiais, bet ir poelgiais jis suardė bet kokius saitus su  visuomenine tvarka ir su visu išsilavinusiu pasauliu, su visais įstatymais, geru tonu,  priimtomis taisyklėmis ir šio pasaulio moralumu.“ Toks yra tikras maištininkas, rašoma „Revoliucionieriaus katekizme“.

Nes juk žmogui niekas nėra savaime suprantama ar priimtina, jis pats yra vertybių kūrėjas, kintantis ir laisvas, kas nors pasakytų – tapatus neapibrėžtumui. Sau pakankamas žmogus kuria save, sakytų Zigmui Zaratustra.

Bet argi žmogaus istorija nėra jo protėvių istorija, jo mintys – tik atkartojimas to, ką kalba kiti, jo veiksmai – tik dalis trapaus žmonių bendrabūvio, kurio griūtis reikštų ir pavienio žmogaus griūtį, ir tuomet neliktų nieko, kas mus jungtų, kas teiktų prasmę ir viltį: revoliucionierius sunaikintų viską, kaip vieną dieną gali nutikti kur nors Lotynų Amerikoje.

Tikintys maištu atsakytų: maištas gali būti ne tik griovimas, bloškiantis atgalios, ne tik gaivališkas, nutrūktgalviškas, beprotiškas chaosas, ne tik neišmintis ir tamsybė. Revoliucionierius gali būti kilnus, o kilnūs žmonės, kaip rašė Chose Ortega I Gasetas, yra veržlūs ir energingi, jie siekia tobulumo, jų gyvenimas – įtampa, treniruotė: jų tikslas yra civilizacijos procesą pakeisti civilizacijos progresu. Maištininkas tiesiog stumiasi priekin, antraip Žemės rutulys nuriedės į pražūtį. Jis kovoja už teisybę ir prieš šio pasaulio negandas – taip, kaip minia kovojo Maidane, kaip kairysis priešinasi kapitalo diktatui, kaip…

Šis „Post Scriptum“ numeris yra apie maištą – tą, kuris naikina, ir tą, kuris paprasčiausiai daro žmogų kilnesnį.

straipsniai iš nr. 23: maištas, 2014 m.

Maištas už teisybę ir „maištas“ už ramybę: du sukilimai Ukrainoje

Valya Egorshin nuotr. Donetskas, 2014 m. Šaltinis: flickr.com

Pavasario saulėje kaistantys Maidano padangų suodžiai, nukloję žvyrą, atidengtą gatvių mūšiams išardžius plytelių grindinį, anaiptol nebaido užsienio turistų. Trims ekskursantų grupėms skirtinguose centrinės Kijevo aikštės kampeliuose neprofesionalūs, bet labai entuziastingi jauni gidai vienu metu sklandžia anglų kalba pasakoja, kaip jie … skaityti toliau…

VU TSPMI dėstytojai apie Ukrainą, Baltarusiją ir visą posovietinį regioną

Rusijos imperijos gubernijos ir dabartinė Ukrainos teritorija.

VU TSPMI dėstytojai – filosofas prof. habil. dr. Vytautas Radžvilas,  prof. Raimundas Lopata ir dr. Liutauras Gudžinskas – su laikraščiu „Post Scriptum“ kalbasi apie tai, kodėl Ukrainai ir Baltarusijai per pirmus du nepriklausomybės dešimtmečius nepavyko sukurti sėkmingų demokratinių valstybių. Šis klausimas … skaityti toliau…

Apie Kijevo įvykius su „Post Scriptum“ kalbasi Maidano aktyvistas: „Pagaliau ištrūkome iš Sovietų Sąjungos“

Nestor Omar Santos nuotrauka. Šaltinis: Flick.com

Jevgenijų Dikijų kalbina Albert Komar. Apie 2013-2014 m. įvykius Kijeve kalbuosi su Jevgeniju Dikiju, ukrainiečiu biologijos dėstytoju ir Maidano aktyvistu, viešėjusiu Lietuvoje 2014 m. pavasarį. Maidane Jevgenijus vadovavo žvalgybai, buvo atsakingas už valstybinių pastatų stebėjimą ir policijos pokalbių pasiklausymą. Įdomu … skaityti toliau…

Revoliucionieriaus katekizmas (Катехизис революционера)

Нечаев_

Sergejus Genadijus Nečiajavas (1847-1882) iš rusų kalbos vertė Vidas Dusevičius Tekstas rašytas 1869 m. vasarą ir išspausdintas Ženevoje. Iš pradžių dokumentas antraštės neturėjo. Įvardijimas „Revoliucionieriaus katekizmas“ atsirado kiek vėliau, 1871 m. teisminio proceso prieš nečiajavininkus metu. Nuo 1869 m. Nečiajavas … skaityti toliau…